Aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF). Procedură în situația neutilizării acestora

by | Sep 24, 2024 | Uncategorized | 0 comments

Aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF). Procedură în situația neutilizării acestora

Nu mai reprezintă o noutate pentru niciun antreprenor obligativitatea conectării online a aparatelor de marcat fiscale la serverele ANAF. Această reglementare este în vigoare cu caracter de opționalitate încă din luna martie a anului 2021. Atributul obligativității măsurii a constat în conectarea progresivă a AMEF-urilor la servere online a autorităților fiscale, funcție de parametrul dimensiunii companiei, termenele limită situându-se în jurul lunii iunie și noiembrie a anului 2021. Astfel, tuturor contribuabililor le revine responsabilitatea ralierii la acest aspect, pentru evitarea aplicării sancțiunilor. Pentru a te racorda la conformitatea legislativă cu privire la problematica aparatelor de marcat electronice fiscale te invităm să parcurgi informațiile de mai jos care surprind cele mai importante aspecte ale subiectului cu privire la transmiterea informațiilor despre activitatea/inactivitatea AMEF-rilor către ANAF.

Pentru ce aparate de marcat se realizează conectarea la serverele ANAF?

Conectarea online la serverele ANAF se realizează pentru aparatele de marcat electronice fiscale instalate în zonele în care există posibilitatea conexiunii la internet. Poți vizualiza harta de acoperire a rețelelor mobile accesând link-ul: https://www.aisemnal.ro/home. Ca urmare a instituirii acestei măsuri, contribuabilii au fost scutiți cu privire la depunerea manuală a formularului 4200 care face referire la aspecte legate de activitatea fiscală a entității în sensul realizării de venituri din activitatea prestată ori a bunurilor comercializate. În situația în care te afli într-o zonă care nu este deservită de servicii de telecomunicații, îți survine responsabilitatea transmiterii lunare către ANAF a raportului privind activitatea casei de marcat sau dimpotrivă starea de inactivitate a acesteia. Aceste aspecte se declară prin intermediul a două formulare specifice, și anume A4200 și F4109.

Ce este formularul A4200 și ce informații cuprinde acesta?

Formularul A4200 cuprinde toate informațiile cu privire la activitatea declarată comensurată prin intermediul casei de marcat, în materie de venituri încasate din servicii prestate, lucrări executate sau bunuri vândute. După realizarea procedurii de conectare online, nu se mai depune A4200, activitatea comensurată prin intermediul aparatelor de marcat fiscale fiind transmisă automat la ANAF, pe baza conexiunii online la serverele acestuia. Pe scurt, formularul 4200 cuprinde următoarele informații:

  • anul și luna declarării
  • codul de identificare fiscală a companiei
  • identificatorul unic al mesajului
  • numărul unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal alături de data transmiterii declarației și a orei
  • număr raport fiscal de închidere zilnică inițial generat în perioada de raportare
  • număr raport fiscal de închidere zilnică final generat în perioada de raportare
  • mențiuni privind destinația aparatului de marcat electronic fiscal
  • borderoul zilelor fiscale care cuprinde: mențiuni asupra zilelor fiscale, data id mesaj, data prim bon fiscal, data raportului Z, numărul de bonuri, valoare totală precum și numărul de anulări
  • semnătura digitală aplicată

Cu titlu exemplificativ, mai jos regăsești un model al formularului A4200 transmis automat către serverele ANAF.

A document with numbers and text

Description automatically generated

Ce este formularul F4109 și ce informații cuprinde acesta?

Formularul F4109 este utilizat pentru reflectarea inactivității casei de marcat electronice fiscale. Acesta se depune de către toți contribuabilii care se află în situația inactivității, indiferent dacă aparatul de macat fiscal este conectat sau nu la serverele ANAF-ului. Concret, ce cuprinde formularul F4109 care se depune în situația în care apare un status inactiv al casei de marcat electronice fiscale?

Elementele principale cuprinse de formular sunt:

  • denumirea acestuia Declarație privind aparatele de marcat fiscale neutilizate
  • suma de control, anul și luna întocmirii declarației
  • secțiunea privind datele de identificare a utilizatorului aparatelor de marcat electronice (denumirea și codul fiscal)
  • semnătura digitală aplicată

Cu titlu exemplificativ, mai jos regăsești un model al formularului 4109 transmis către serverele ANAF în situația în care constatăm inactivitatea aparatului de marcat electronic.

A screenshot of a document

Description automatically generated

Care este procedura de conectare a aparatelor de marcat fiscale la serverele ANAF?

Conectarea la serverele online și conferirea asigurării cu privire la transmiterea corectă a rapoartelor fiscale către ANAF se realizează de către distribuitorii autorizați de service în vederea trecerii AMEF-urilor în regim online și implicit conectarea la sistemul informatic.

Cum se poate realiza verificarea transmiterii datelor privind activitatea caselor de marcat electronice fiscale?

A close-up of a document

Description automatically generated Verificarea datelor transmise online către serverele ANAF pot fi verificate pe baza contului deținut în SPV (Spațiul Public Virtual). În cadrul acestuia, ANAF transmite rapoarte privind situația fișierelor transmise online cu o anumită periodicitate. Aceste rapoarte pot să semnaleze diverse erori, precum este cazul lipsei unei zi fiscale din cadrul evidențelor ANAF, aspect evidențiat mai jos.

În situația de mai sus, se recurge la depunerea declarației A4200 care să cuprindă fișierul Z lipsă (netransmis) până la data de 20 a lunii următoare.

Un alt tip de atenționare face referire la operațiunea de validare fișierului xml. ANAF transmite contribuabililor un raport în cadrul căruia este specificată dubla transmitere a unui fișier de tip Raport Z.

A close-up of a document

Description automatically generated

A letter with red text

Description automatically generated with medium confidence

De asemenea, în situația în care nu sunt transmise online date cu privire la activitatea aparatelor de marcat electronice fiscale și nu este depus nici formularul pentru neutilizarea AMEF-ului, ANAF trimite o înștiințare cu privire la acest aspect.

Iată așadar 3 categorii de inconveniente care pot fi semnalate prin intermediul SPV de către autoritățile fiscale cu privire la nereguli identificate în procesul de transparentizare a activității aparatelor de marcat electronice fiscale.

Referință principală de informare

  • Ghid cu privire la conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al MF-ANAF, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/GHID_CONEC TARE_AMEF_v4_3_160821.pdf.

Written by Pop Adrian

Related Posts

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *