10 clarificări ale momentului cu privire la RO e-TVA
E-TVA. Staționarea în gara incertitudinii din călătoria cu trenul schimbării
10 clarificări ale momentului cu privire la RO e-TVA
Te afli în călătoria digitalizării fiscale a companiei tale. Drumul ți se pare interminabil. Staționările sunt pline de neprevăzut, ambiguitate și incertitudine. Sentimentul copleșitor de neputință și dorința de atingere a punctului de oprire sunt ambele la o intensitate ridicată. Călătoria digitalizării fiscale la care ești înrolat cu afacerea ta, silit sau de bună voie este plină de suspans. Tumultul impunerilor de natură legislativă și modificările constante survenite pe direcția menținerii conformității și legalității afacerii sunt extrem de dificil de gestionat.
Cele mai provocatoare staționări din călătoria cu trenul schimbării sunt cele redate de stâlpii modernizării complete a companiilor prin digitalizare fiscală accelerată. A venit momentul pentru staționarea în gara e-TVA. O oprire greu de acceptat de către unii călători (antreprenori și contabili deopotrivă), esențială însă pentru creșterea gradului de încasare la bugetul de stat a TVA-ului, a combaterii fraudei și evaziunii fiscale.
Staționarea la punctul RO e-TVA este plasată strategic, la momentul oportun, fiind strâns corelată cu opririle anterioare.
De departe unul dintre cele mai dezbătute subiectul ale momentului de pe tărâmul mediului de business, RO e-TVA marchează continuarea revoluționării digitalizării fiscale a companiilor alături de celelalte reforme de substanță precum RO e-factura, RO e-case de marcat RO e-transport etc. Complementar și nu independent, sistemul își propune încoronarea digitalizării fiscale prin utilizarea unanimă a tuturor celorlalte sisteme componente ale modernizării companiei.
Pentru ca popasul în punctul e-TVA să aibă caracter plenar și să manifeste impact pozitiv asupra antreprenorilor și a comunității de contabili din România vei regăsi mai jos o serie de aspecte punctuale cu privire la implementarea sistemului. Acestea vor susține clarificarea conceptului în punctele sale esențiale.
Pe scurt!
* Scopul și durata vizitei…La ce se referă sistemul RO e-TVA?
*Care este principiul de funcționare a sistemului RO e-TVA?
*Care este data intrării în vigoare a sistemului RO e-TVA?
*Care este data de transmitere a decontului precompletat de TVA?
*Punctual, care este procedura de funcționare a sistemului?
*Ce condiții trebuie să îndeplinească diferențele constatate pentru a fi considerate semnificative?
*Care este data limită privind depunerea Notei justificative aferente diferențelor semnificative?
*Care sunt consecințele nedepunerii Notei explicative privind justificarea diferențelor existente între decontul depus de către contribuabil și decontul precompletat?
*Care este procedura în situația nefuncționalității sistemului?
*Reacții ale mediului de business din România cu privire la implementarea RO e-TVA
Scopul și durata vizitei…
La ce se referă sistemul RO e-TVA?
Asemenea multor implementări din zona fiscalității afacerii tale, cu siguranță îți pui o serie de întrebări cu privire la scopul, rolul și durata reformelor din sfera modernizării prin digitalizare a activității afacerii tale. Sistemul informatic RO e-TVA poate fi privit asemenea unui mecanism complex interconectat la celelalte paradigme ale digitalizării fiscale (RO e-factura, RO e-case de marcat etc.) cu țintă precisă concentrată în jurul minimizării decalajului de TVA și a restabilirii ordinii generale în materie de plată și declarare a taxei pe valoare adăugată cu impact la nivel atât microeconomic cât și macroeconomic.
Care este principiul de funcționare a sistemului informatic RO e-TVA?
Sistemul național RO e-TVA nu deține mecanisme de funcționare de sine stătătoare. Conturarea bazei de date se realizează prin compilarea informațiilor din cadrul celorlalte paradigme ale digitalizării fiscale implementate progresiv în cadrul companiilor. Este vorba despre RO e-factura, RO e-case de marcat, RO e-transport, RO e-sigiliu și SAFT. Este cert astfel faptul că funcționarea în parametrii optimi a sistemului este direct influențată de completitudinea, corectitudinea și buna funcționare a acestora. În această manieră, devine esențială operațiunea de reconciliere pentru ca toate informațiile transmise prin intermediul sistemelor informatice să dețină atributele acurateței, completitudinii și transparenței.
Informațiile colectate prin intermediul sistemelor sunt conturate în cadrul decontului precompletat de TVA.
Care este data intrării în vigoare a sistemului RO e-TVA?
Incertitudinea care a învăluit funcționalitatea sistemelor pilon de extragere a datelor pentru conturarea decontului precompletat de TVA a generat controverse cu privire la momentul lansării efective a platformei, ținând cont de etapele de acomodare cu noile modificări. Conform art. 3 din cadrul Ordonanței de Urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale, sistemul RO e-TVA se implementează începând cu 1 august 2024 în legătură cu operațiunile efectuate începând cu 1 iulie 2024 pentru contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA. Este important să remarcăm insistențele consistente ale mediului de afaceri cu privire la amânarea aplicabilității prevederilor.
Care este data de transmitere a decontului precompletat de TVA?
Din statutul de persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA vei primi prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță decontul precompletat de TVA până la data de 20 inclusiv a fiecărei luni următoare încheierii perioadei fiscale. Cel mai probabil funcționalitatea sistemului va fi o certitudine pentru mediul de afaceri începând cu data de 25 august 2024.
Punctual, care este procedura de funcționare a sistemului?
În legătură cu modalitatea de funcționare a sistemului RO e-TVA îți prezentăm mai jos 7 pași cu privire la această problematică. RO e-TVA funcționează prin:
- Preluarea datelor din cadrul sistemului RO e-factura și din cadrul celorlalte sisteme în vederea precompletării decontului;
- Lansarea de către Fisc către contribuabilul cu statutul de plătitor de TVA a propunerii de completare a decontului până la data de 20 a lunii următoare celei aferente perioadei fiscale privind depunerea decontului (lunar sau trimestrial);
- Verificarea sumelor de către contribuabil din cadrul decontului primit prin intermediul SPV;
- Depunerea de către contribuabili, în regim normal, a decontului de TVA aferent declarației D300 la termenul obișnuit de depunere a acestuia;
- Semnalarea diferențelor semnificative de către ANAF pe baza confruntării sumelor declarate prin Decontul de TVA depus de către contribuabil;
- Până în data de 5 a lunii următoare, organele fiscale transmit contribuabilului diferențele identificate în urma analizei efectuate, în situația în care acestea sunt semnificative;
- Contribuabilul transmite explicații pentru justificarea diferențelor sub forma unei Note justificative.
Ce condiții trebuie să îndeplinească diferențele constatate pentru a fi considerate semnificative?
Pentru ca o valoare să fie considerată diferență semnificativă trebuie să îndeplinească cumulativ două condiții prevăzute de art. 5, alin. 1 al OUG nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale și anume:
- prezintă o valoare care depășește 1000 de lei;
- diferă cu minim 20% din compararea rândurilor din decontul de TVA depus față de cel precompletat (sumele înscrise în coloana TVA).
Care este data limită privind depunerea Notei justificative aferente diferențelor semnificative?
Termenul maxim acordat pentru transmiterea justificării privind diferențele semnificative identificate între decontul de TVA depus de către contribuabil și decontul precompletat este de 10 zile de la data primirii notificării existenței acestora prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță (SPV).
Care sunt consecințele nedepunerii Notei explicative privind justificarea diferențelor existente între decontul depus de către contribuabil și decontul precompletat?
În situația în care contribuabilul nu depune în termenul prevăzut de legislația în vigoare Nota explicativă cu privire la elucidarea diferențelor semnificative constatate între decontul depus și cel precompletat, acesta este pasibil de două tipuri de sancțiuni:
- majorarea riscului fiscal al entității;
- aplicarea amenzii de la 2000 de lei la 10 000 de lei.
Care este procedura în situația nefuncționalității sistemului?
În cazul în care sistemul RO e-TVA nu funcționează având la bază rațiuni temeinice, termenul privind transmiterea decontului se prelungește corespunzător cu durata de nefuncționalitate a sistemului.
Reacții ale mediului de business din România cu privire la implementarea RO e-TVA
Nemulțumirea mediului de contabili și a celui antreprenorial din țara noastră cu privire la intenția de adoptare a unei noi inovații digitale precum este RO e-TVA a sunat ca un ecou pe tărâmul afacerilor. Multe voci ale reprezentanților mediilor de afaceri din România pun la îndoială validitatea sistemului pentru scopurile scontate. Ba mai mult, aceștia au o atitudine de reticență când vine vorba de lansarea accelerată, fără un instructaj existent în prealabil privind implementarea unor reforme cu răsunet major asupra viitorului profesiei și a companiilor. Această atitudine este accentuată când vine vorba de RO e-TVA.
Sistemul RO e-TVA pune în lumină funcționalitatea celorlalte sisteme pe baza modalității de colectare a datelor pentru întocmirea decontului precompletat de TVA. Succesul implementării acestuia depinde substanțial și într-o manieră directă de modul de funcționare celorlalte paradigme ale digitalizării fiscale. De asemenea, succesul afacerii tale pe fondul digitalizării complete și complexe a companiilor este dictat de maniera de implementare a tuturor paradigmelor modernizării fiscale a proceselor organizaționale.
- Referințe principale de informare
Ordonanță de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale, Publicat în Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024
0 Comments